Hur allt började.

Till att börja med så kan ni gå in på ”Om mig” fliken för att se 2 före/efter bilder. Alltid kul tycker jag :).

Allt började i alla fall några veckor före nyår då jag och min kära vän Åsa tyckte det var dags att ta tag i saker och ting. Så vi bestämde oss för att starta en viktnedgångs tävling den 1 januari. Tror att det är en stor del av vår framgång, att inte börja IDAG utan att planera hur vi skulle lägga upp nedgången innan vi började. Och så hann vi bli både peppade och motiverade till när startskottet gick.

TÄVLINGEN

Tävlingen har nog varit det som gjort mig mest motiverad. På 10 veckor skulle vi se vem som gått ner mest i procent och vi var 7 tävlande som slogs om priset. Vi bestämde oss för att lägga 200 kr var i potten som en extra morot. Pengarna var inte målet men det kändes extra roligt när man är tävlingsinriktad. Under veckornas gång blev det mer och mer tydligt att pengarna egentligen inte hade någon betydelse. Man började må så himla bra att det var den stora vinsten. Haha ja, det låter ju väldigt gulligt och fluffigt men det är faktiskt sant.

Vi hade invägning varje söndag vilket var bra för då svullade man inte på helgerna. Man ville ju inte förstöra sina chanser. Det var kul att se hur alla låg till och peppa lite extra. Tillsammans gick vi ner över 50 kg på 10 veckor, helt fantastiskt! Och själv blev jag av med 10 tunga kilon. Har aldrig varit mer stolt.

SÅ HUR GJORDE JAG DÅ?

Jag valde att ta vägen via mindre kolhydrater, ta bort sockret helt och börja motionera. Det var riktigt tufft från början med sockersuget, men det tog bara ca 1½ vecka innan det var borta. Men då var det verkligen nolltolerans för att inte halka dit och ”bara ta en kaka till”. Kolhydraterna då? Jo, jag tog bort allt med vetemjöl och potatis och bytte ut vanlig pasta mot fullkorn eller dinkel. Inget mjukbröd över huvud taget, men knäckebröd var okej i lagom mängd (max 2 per dag).
Istället blev det kött, fisk, skaldjur, kyckling och massor av grönsaker, ägg, bacon och keso. Gott och man gick aldrig hungrig. Det tycker jag är superviktigt! Försökte hela tiden hålla blodsockret på en jämn nivå för att slippa bli sugen. Och blev jag det tog jag mig en påläggsskinka eller ett glas Pepsi Max. Kan gå in mer på kosten en annan gång, men det är på ett ungefär.

Det gjorde också en oerhört stor skillnad att vi var flera. Man kunde hjälpas åt att laga mat, då den nyttiga maten kräver mer planering, och så var man säker på att inte bli bjuden på fika bland sina tävlingskompanjoner.

Motionen var inget galet alls. En promenad per dag var målet. Blev några styrkepass i gymmet, men jag tycker de är så himla tråkigt så det blev sällan av. Mot slutet körde jag med Nikes app på telefonen, GULD! Lätt, roligt och går att göra hemma. Och började även springa lite smått då jag kände att kroppen blivit lättare. Tyvärr har mitt knä sagt ifrån så det blir inte mycket av den varan just nu.

Tidigare hade jag försökt gå ner i vikt genom att motionera som en galning men fortsätta äta som vanligt och det gav mig ingenting. Gick ner ca 2 kg på 4 månader och var mest besviken. Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på vågen men hur kul är det egentligen när det inte blir någon skillnad? Så kosten är A och O har jag fått lära mig nu. Och att man kan äta gott och gå ner i vikt i alla fall.

Mitt BMI gick från 31,95 (fetma) till 27,7 (övervikt).

Men nu har jag babblat färdigt för den här gången.

Tack för mig för den här gången!

Kommentera

